Wednesday, September 4, 2013

Vastused teie küsimustele

Mu kõik blogipostitused on täis olnud tegevusi, mida olen teinud. Kuna täna on kolmapäev ning koolipäev lõpeb tavalisest palju varem, siis mõtlesin rääkida erinevatest asjadest pikemalt ja põhjalikumalt ning vastata kõigile küsimustele, mis kipuvad korduma mu sõprade ja tuttavate seas.

Kuidas läheb?
- küsimus, mida kuulen kõige tihedamini, võiks öelda lausa, et igapäevaselt. Kõige tüütum küsimus ka, kuid tänan küsimast, mul läheb väga hästi. Elu on väga kiire ja erinev Eesti omast, inimesed käituvad teisiti ning kõik on teistsugune, aga mul läheb hästi, vahel küll raskustega, kuid üldises plaanis imeliselt.

Kuidas õpetajad on?
- nagu igas koolis, on õpetajaid igasuguseid. Eestiga võrreldes on õpetajad nagu sõbrad. Õpetajaid ei kardeta. Vahetunnis näiteks mängitakse vahel mõne õpetajaga malet. Mõndade nooremate õpetajate üle tehakse ka normaalsuse piiridesse jäävaid nalju, näiteks üks klassiõde läks bioloogia õpetaja juurde ja ütles, et "oi õpetaja teie juuksed juba täitsa hallid ju", sest õpetajal tõesti oli peas juba paar karva. Seda võetakse siin naljaga, ei tehta kooli ainult kohaks, kus käia õppimas. Lõbu peab ka olema. Õpetajad on väga toredad ja mõistvad.

Mis on koolide suurimad erinevused?
Tallinna Inglise Kolledž ja Colegio Universitario Ingles on täielikult erinevad koolid. Suurimad erinevused on:
1) Kooli tullakse kell 8, kuid tunnid hakkavad 8.15. Enne seda tänatakse heade asjade eest elus ning loetakse meie isa palvet.
2) Alati on kaks tundi järjest, mis kestavad 40 minutit ning siis 20-minutiline vahetund.
3) Pole paralleelklasse. Igas lennus on üks klass, kus on kuskil 35 inimest.
4) Koolis on koolivorm, mida PEAB iga päev kandma. 
5) Küüned ei tohi olla lakitud.
6) Kodutöid on väga vähe.
7) KOOLIARSTI JUURES EI ANTA VALUVAIGISTIT! Eestis käisin ikka nädalas vähemalt korra peavaluga valuvaigistit võtmas, siin ei tohi nad tablette anda. 

Kuidas koolisöök maitseb?
- sellist asja nagu koolisöök meil pole. Kodust tuleb ise süüa kaasa võtta ning pärast kuuendat tundi on see pikk vahetund, 40 minutit, kus saab süüa. Tavaliselt on see söök alati hea, mis mu pere kaasa paneb. Alati on ka midagi magusat.

Kas keegi poistest on silma ka hakanud/kas silmarõõmu ka juba on?- eriti tihedalt kostuv küsimus mu naissoost tuttavate seas. Vastus on ei. Kooli peal küll arvatakse, et mul mingi salajane teema kas klassivenna Francisco või Javieriga, sest nad on siin mu suurimad sõbrad ning veedan nendega tõesti palju aega koos, kuid kui olla poisiga koos, siis Ladina-Ameerikale vägagi kohaselt kohe tembeldatakse see "armastuseks". Ei, silmarõõmu mul pole.

Kas igatsed Eestit, sõpru ja perekonda?
- eks veidi ikka, kuid see pole selline suur igatsus, millele mõtlen kogu aeg või selline igatsus, mis teeks mind kurvaks. Eks ma igatsen koduseid ja koduriiki alati, kui ma nendega pole, aga hea on olla täiesti teiselpool maakera avastamas enda jaoks täiesti võõrast riiki. Ma olen õnnelik.

Milline su koolivorm täpselt välja näeb?
- mul on kõik koolivormis olemas, endal mingit valikut riiete osas pole. Ma pean kandma tumesinist logoga, ilma varrukateta kleiti, mis peab olema veidi lühem kui põlvedeni. Kleidi all on pikkade varrukatega valge triiksärk. Kaelas pean kandma risti moodi asja. Jalas kantakse külmal perioodil tumesiniseid pakse sukapükse, mille peal käivad tumesinised põlvikud. Jalas peab kandma mustasid kingasid. Soojemal perioodil võib keerata triiksärgi varrukad üles ning sukapükse ei pea kandma, kuid põlvikud peavad ikkagi jalas olema, et jalad täiesti paljad poleks. Põlvikud peavad olema päris pikad. 

Siin on näha, milline näeb välja rist, koolilogo ning kleit ülevalt. (Nagu näete, on ka seina peal rist. Need on meil kodus igas toas)

Kas su pere on usklik? Kas käite kirikus? Kas neil on midagi selle vastu, kui sa ei palveta? Kas söögipalvet ka peate enne söömist? ja kõik muud usuga seotud küsimused.
- Jah, mu pere on usklik, kuid söögipalvet me ei pea ning samuti mitte iga pühapäev ei käi kirikus. Alguses, kui Tšiili jõudsin, käisime kolm nädalavahetust pühapäeviti missal, kuid nüüd pole jälle kaks nädalat käinud. See täitsa oleneb. Käime kirikus, mis on kooliga ühendatud. See on nagu meie kooli kirik. Mu pere teab, et olen luterlane ning nad on vist aru saanud, et ma pole usklik, kuid otseselt seda küsinud nad veel pole. Paljud klassikaaslased on seda küll küsinud, aga pole kunagi kellelegi öelnud vastuse peale "kas sa usud jumalasse", et "ei, ma ei usu". Alati enne kodust välja minekut hommikuti või enne magama jäämist õhtuti, katsub mu hostema otsaesist pöidlaga, see on nagu selleks, et midagi ei juhtuks ja kõik oleks hästi. 

Kuidas hinnad on?
- Oleneb asjast, kuid Eestist odavamad. 

Kas Tšiilis maavärinat ka juba oled tundnud?
- olen jah. Selle aja jooksul, kui olen siin olnud, on olnud juba kaks väikest maavärinat. Mõlemad öösel. Esimese maavärina ajal ärkasin üles, sest voodi rappus õrnalt kuid siiski piisavalt, et mind äratada ning teise maavärina ajal magasin nii sügavalt, et ei tundnud seda. Hommikul ütles õde, et maavärin oli jälle. 

Maavärinate kohta veel nii palju, et need on siin tõesti päris tavalised ja sagedased. Nad ise ei pea mingit väikest värinat "maavärinaks", neil on selle kohta eraldi sõna. Mina jään neid alati maavärinateks kutsuma, sest see on nii vinge ja pealegi "maavärin" kõlab jubedamana ka. 

Kõik majad on ehitatud mõeldes maavärinatele. Need on hästi vastupidavad. 

FunFact: Kui käisime ema ja õega teatris paar nädalat tagasi, siis teatrisaali jõudes vaatas mu ema kriitilise pilguga saali ning ütles, et kui maavärin kontserdi ajal on, siis millisest uksest välja lähme ning kuidas käituda. Nad on alati valmis maavärinateks, ka suurteks.

FunFact2: Üks päev magama minnes panin voodi ette õpikud, pinali ja läpaka. Öösel tuli ema ja tõstis kõik asjad kapi alla, et kui maavärin tuleb, siis ei vaju need asjad keset tuba ja ei hakka segama.

Kas sul katoliiklikus koolis käimise vastu pole midagi?
- Ei. Mul pole selle vastu mitte midagi. Minu arust on see just huvitav ja midagi täiesti teistsugust. Kogemus omaette.

Kuidas toidud on? Mida põhiliselt sööd?
- Toidud on head, põhimõtteliselt nagu Eestis. Süüakse palju salatit ning juuakse palju cocat. Söön suhteliselt kõike siin. Mõni päev suppi, mõni päev liha, mõni päev pastat. Olenevalt päevast. Kõige suurem erinevus on see, et joome siin värskelt pressitud mahla ning ma olen hakanud sööma palju salatit.

Kas kultuurišokk on suur?
- Sellist asja pole veel olnud. Siiamaani on kõik lihtsalt uus ja olen nagu väike laps kommipoes, sest iga päev avastan ja saan teada midagi uut Tšiili kohta. Küll see varsti tuleb, siis vastan uuesti.

Mis on Tšiili ja Eesti suurim erinevus?
- Kui rääkida RIIKIDE, mitte inimeste, käitumise või mõne muu asja erinevusest, siis riikide suurim erinevus on kindlasti nende suurus. Tšiili on nii suur! Ja muidugi mäed. Mägesid on näha siin peaaegu kõikjalt, samas kui Eesti on täiesti tasane. 

Sul on seal kindlasti hästi soe kogu aeg?
- Ma ei tea, kust seda võetakse. Minu jaoks on "hästi soe" ikka vähemalt 25 kraadi. Seletan veelkord lahti, milline riik see Tšiili on. Nagu teada, siis ekvaatorile lähemal asuvates riikides on soojem. Tšiili on aga nii pikk riik, põhjast lõunasse üle 4000 km, et siin on igasugust ilma. Põhjas on hästi palav, lõunas aga külm. Santiago asub täpselt Tšiili keskel. Hetkel on mul siin päeva keskmine kuskil +18 kraadi umbes, kuid kui siia jõudsin, olid kohati miinuskraadid. Vahepeal on olnud ka päevi, kus temperatuur on üle +25. See oleneb täielikult päevast. Suve keskmine pidi olema kuskil +35 kraadi.

Mille eest sa hindeid saad?
- Olenevalt õppeainest. Mõndades õppeainetes ei saagi. Kunstis, matemaatikas, inglise keeles, keemias ja kehalises kasvatuses saan samade asjade eest, mis teised. Täna alles sain füüsikas samuti sama asja eest, mis nemad. Tegin kaks tööd, mõlemad olid 2 A4 pikad. Läks üllatavalt hästi - ühe hindeks sain 7.0, teise eest 6.5. Muusikas on mul õpetajaga eraldi kokkulepped, mille eest saan hindeid. Seal ei tee samu asju, mis klass, sest ilmselgelt kui olen terve elu tegelenud muusikaga, olen neist nii palju ees.

Kas õpilased spikerdavad ka?
- väga vähe ja harva.

Mis on kõige tüütum asi?
VOODI TEGEMINE HOMMIKUTI, kui voodis on mingi miljon erinevat asja + sada patja.

Kas kehalises on ka eraldi vorm?
- jah, on küll. Kehalises tuleb kanda tumesiniseid pikki koolidresse, punast pluusi tumesiniste varrukatega ning tumesinist kampsunit, kus on mõndades kohtades punast. Kehalise riided on tumesinist ja punast värvi seega. Kõigil asjadel on peal kooli logo ja nimi. Kehalise kasvatuse riided on kohutavalt mugavad, kannan neid aegajalt koduski.

Pildid pidin ise tegema, sest parajasti on kodus ainult nooremad õed, kuid need mängivad allkorrusel oma sõbrannaga, ei hakka tülitama, kuid blogi jaoks ju pilti vaja!


 Kunagi varem tehtud pilt Josefast kooli kehalise kasvatuse riietega.




Kas on tekkinud mõnda eriliselt head sõpra ka?
- jaaaaa! Javier Cruces on kindlasti mu parim sõber ja Fran Millard parim sõbranna. Javier on lisaks väga ilusale välimusele TOHUTULT intelligentne ja tark. Minu arust on ta siiamaani kõik tööd saanud 7.0, kui olen olnud Tšiilis. Ta aitab mind nii palju hispaania keele ja koduste töödega. Kui keegi teeb minu kohta mingit nalja (heaga), siis on alati tema see, kes ütleb, et ouou olge vait, Liisa kohta naljad jäävad ära. Vahepeal küll ise mõnitab mind ja kui teen hispaania keeles mingi vea, siis naerab, kuid see kõik heaga. Fran on ka niinii armas neiu, aitab mind hispaania keelega kogu aeg ja üks päev, kui koolis oli veidi raskem ja pisarad ei tahtnud väga lõppeda oli tema see, kes oli minu kõrval terve päev. Lähedasi sõpru on tekkinud veel, kuid Javier ja Fran on kindlasti parimad. Muidugi on mu õde ka mulle väga-väga lähedane ja räägime kõigest ning ta toetab mind kõigega. Üldiselt on tegelikult terve mu klass mulle juba armsaks saanud ning ka mõned teised koolikaaslased. JA ÕPETAJAD. Kõik on siiani super.

Ma lähen nüüd jooksma, tunnen, et aju vajab hapnikku ja keha füüsilist koormust. Õde jõudis ka just võrkpallimängult tagasi, täna kahjuks kaotasid. Olge tublid!

Jooksuringi vahele väike pilt kah

PS! Kui tekkis veel küsimusi, siis kommentaarid on alati oodatud postituse alla! (positiivsed sõnad ja igasugused meelitused ja komplimendid ja kiidusõnad ka muidugi:))) Annan endast parima, et vastata kõigile teie küsimustele!

4 comments:

  1. Sa näed nii armas välja! :)
    Ja Sinu blogi on väga hea lugeda!

    ReplyDelete
  2. Hei, Liisa!
    Sattusin juhtumisi su blogile ning veetsin oma hommikupooliku selle läbi lugemisega! Kuna meie peres veetis mitmeid aastaid tagasi vahetusaasta tütarlaps Uus-Meremaalt, pakub see teema mulle ikka huvi.
    Vahva on lugeda sinu mõtteid ja tundeid ja kogemusi ning sa oled need edasi andnud väga emotsionaalselt ja hästi!
    Vahvat aastat sulle sinna kaugele!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow.. Nii nii armas! Aitäh sulle kõige eest :)

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.